Monday, May 4, 2009

SEJARAH 4 - SALAH FAHAM GOLONGAN ANTI-SAMR


Sebab-sebab kemerosotan pelajar di SAMR kerana pada ketika itu ramai di kalangan bijak pandai anti kepada SAMR dan berkempen supaya para pelajar jangan masuk ke SAMR. Kononnya pada masa hadapan tidak akan menjamin kehidupan mereka.Jika difikirkan memang ada kebenarannya.Terpaksalah guru-guru berkempen ke sana ke mari menerangkan kepada ibu bapa untuk memberikan fahaman betapa pentingnya anak-anak diberikan didikan agama yang sempurna supaya pada masa hadapan,ibu bapa tidak akan dimurkai Allah.

Peringkat awalnya kurang mendapat sambutan daripada ibu bapa,yang hanya dapat diperolehi hanya pelajar yang lemah dan dianggap sebagai sampah sahaja masuk ke sekolah ini.Walau bagaimanapun dengan kegigihan semua guru menjalankan tugas kerana Allah,pelajar yang lemah dapat dididik dengan mendapat kejayaan yang memuaskan.Setelah ibu bapa menyedari kebaikan belajar di sekolah agama telah menyebabkan sebilangan besar ibu bapa menghantar anak-anaknya ke sekolah agama sehingga mendatangkan masalah kepada tenaga pengajar dan tempat pembelajaran untuk belajar.Terpaksalah pihak JAIS mengadakan syarat yang ketat kepada para pelajar untuk memasuki sekolah agama.

Dengan penolakan pelajar yang begitu ramai,sekali lagi guru-guru menghadapi cabaran dari orang kampung kerana dahulu kita meminta agar anak-anaknya dimasukkan ke Sekolah Agama Menengah.Tapi sekarang disekat pula daripada untuk memasukinya termasuklah anak-anak yang menentang dengan SAMR ketika dahulu.

1 comment:

  1. Assalamulaikum.

    Saya Mohd Hezri bin Mohammad Ashraf  merayu jasa baik pihak tuan/puan untuk menerima atau menempatkan anak saya Muhammad Amin Wazif bin Mohd Hezri (030923-16-0051)  ke Sekolah Agama Menengah Tanjong Karang. Jika ada sebarang cara untuk saya membuat rayuan dengan lebih baik diharap pihak tuan/ puan dapat memberi tunjuk ajar kepada saya.

    Saya begitu berharap agar anak saya dapat bersekolah di sekolah menegah agama. Diminta jasa baik pihak tuan/puan untuk membantu kami sebaiknya. Kerjasama pihak tuan/ puan amat saya hargai.

    Terima kasih.

    Yang amat berharap,

    Mohd Hezri bin Mohd Ashraf

    018-3874775

    No3 jalan sp9/27,

    Bandar saujana putra

    42610 Jenjarom.

    ReplyDelete